Uchwały Rady - archiwum

Uchwała Nr XVI/88/2007 Rady Miejskiej Gminy Gryfów Śląski z dnia 28 grudnia 2007 r. w sprawie uchwalenia Rocznego Programu Współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na terenie Miasta i Gminy Gryfów Śląski - w 2008 roku.

Uchwała Nr XVI/88/2007
Rady Miejskiej Gminy Gryfów Śląski
z dnia 28 grudnia 2007 r.

w sprawie uchwalenia Rocznego Programu Współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na terenie Miasta i Gminy Gryfów Śląski - w 2008 roku.

Działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami), oraz art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 ze zmianami)

Rada Miejska Gminy Gryfów Śląski
uchwala, co następuje:

§1
Uchwala się Roczny Program Współpracy Gminy i Miasta Gryfów Śląski z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2008 roku, o następującej treści:

„ PROGRAM WSPÓŁPRACY GMINY I MIASTA GRYFÓW ŚLĄSKI Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI I INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ POŻYTKU PUBLICZNEGO W 2008 ROKU

I Wstęp
Aktywna działalność organizacji pozarządowych jest istotną cechą społeczeństwa demokratycznego, elementem sprzyjającym i aktywizującym społeczność lokalną.
Obszarem aktywności tych organizacji jest przede wszystkim: pomoc społeczna, działalność charytatywna, ochrona zdrowia, edukacja, kultura, ochrona dziedzictwa narodowego, sport i rekreacja, a także wiele innych rodzajów działalności dla dobra publicznego. Działania tych organizacji stanowią istotne uzupełnienie działań organów administracji publicznej, często wyręczają te organy w realizacji ich zadań.
Roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz osobami prawnymi i jednostkami organizacyjnymi kościołów i związków wyznaniowych, a także ze stowarzyszeniami jednostek samorządu terytorialnego stanowi podstawę do określenia zasad współpracy pomiędzy gminą a organizacjami pozarządowymi w określonych dziedzinach aktywności społecznej.

II Cel programu
1. Celem programu współpracy z organizacjami pozarządowymi w 2008 roku jest efektywne wykorzystanie społecznej aktywności w zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy i Miasta Gryfów Śląski.
2. Cel ten, będzie realizowany w szczególności poprzez:
1) określenie kierunków realizacji zadań publicznych,
2) zapewnienie udziału organizacji pozarządowych w realizacji zadań
publicznych,
3) wykorzystanie potencjału i możliwości organizacji pozarządowych,
4) zwiększenie ilości świadczonych usług publicznych oraz podniesienie ich
standardu,
5) obniżenie kosztów realizacji zadań publicznych w wyniku wykorzystania
bezpłatnej pracy wolontariuszy,
6) zabezpieczenie w budżecie Gminy i Miasta Gryfów Śląski środków
finansowych umożliwiających wykonanie w/w. zadań.

III Zadania realizowane
we współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz osobami prawnymi i jednostkami organizacyjnymi kościołów i związków wyznaniowych.
Program współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz osobami prawnymi i jednostkami organizacyjnymi kościołów i związków wyznaniowych obejmuje zadania publiczne w sferze:
1) pomocy społecznej w tym: udzielania posiłków oraz schronienia osobom
tego pozbawionym lub osobom bezdomnym, prowadzenie świetlic i klubów środowiskowych dla dzieci oraz pozostałych zadań wynikających z bieżących potrzeb miejscowego społeczeństwa,
2) propagowania i rozwijania kultury fizycznej, sportu i rekreacji,
3) upowszechniania kultury, rozwijania amatorskich ruchów artystycznych
oraz ochrony dóbr kultury i tradycji,
4) oświaty i wychowania,
5) wypoczynku dzieci i młodzieży,
6) porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania patologiom
społecznym,
7) promocji, ochrony zdrowia i przeciwdziałania uzależnieniom,
8) pomocy osobom niepełnosprawnym,
9) ochrony przeciwpożarowej,
10)współpracy ze społecznościami lokalnymi w tym z innych państw, 11)działalności wspomagającej technicznie, szkoleniowo i informacyjnie
organizacje pozarządowe.

IV. Formy współpracy
1. Współpraca z organizacjami pozarządowymi oraz osobami prawnymi
i jednostkami organizacyjnymi kościołów i związków wyznaniowych
w realizacji zadań publicznych, o których mowa w dziale III realizowana
będzie w następujących formach:
1) zlecania tym organizacjom i instytucjom realizacji zadań publicznych na
zasadach określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i
wolontariacie,
2) zlecania tym organizacjom i instytucjom realizacji zadań publicznych
na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych,
3) zlecania tym organizacjom i instytucjom realizacji zadań publicznych na
zasadach określonych w ustawie o pomocy społecznej,
4) udzielania pomocy w pozyskiwaniu przez organizacje pozarządowe
środków finansowych z innych źródeł niż budżet gminy,

2. Poza w/w formami może być także stosowane zlecanie organizacjom i instytucjom wymienionym w pkt. 1 realizacji innych niż określone w dziale III zadań publicznych, na zasadach określonych w ustawie o zamówieniach publicznych.
3. Współpraca z organizacjami pozarządowymi oraz osobami prawnymi i jednostkami organizacyjnymi kościołów i związków wyznaniowych odbywać się będzie na zasadach: pomocniczości, jawności, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności i poszanowania uczciwej konkurencji.
4. Program współpracy, o którym mowa w dziale III, realizowany będzie również
poprzez:
1) wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności
współdziałania w celu zharmonizowania tych kierunków,
2) tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym
z przedstawicieli organizacji pozarządowych, podmiotów wymienionych
w art.3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
oraz przedstawicielami właściwych organów administracji publicznej.

V Jednostki organizacyjne odpowiedzialne za realizację programu
1. Za realizację zadań objętych programem współpracy odpowiada Burmistrz
Gminy i Miasta Gryfów Śląski.
2. Za realizację poszczególnych zadań objętych programem współpracy
odpowiadają właściwe rzeczowo jednostki organizacyjne Gminy i Miasta
Gryfów Śląski, które w swych zakresach działania mają dany rodzaj zadań
publicznych.


VI Przepisy końcowe
1. Środki na realizację programu współpracy będą określone w uchwale
budżetowej na 2008 rok.
2. W przypadku, gdy w trakcie roku budżetowego, organizacje pozarządowe lub osoby prawne i jednostki organizacyjne kościołów i związków wyznaniowych z własnej inicjatywy złożą oferty realizacji zadań publicznych, w miarę możliwości finansowych mogą być zwiększone w budżecie Gminy i Miasta Gryfów Śląski środki przeznaczone na realizację programu współpracy.
3. W celu wydzielenia środków finansowych w uchwale budżetowej na rok 2009, organizacje pozarządowe oraz podmioty, których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, winny złożyć do 15 września 2008 roku propozycje zadań na kolejny rok.”


§3
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy i Miasta Gryfów Śląski.

§4
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega podaniu do publicznej wiadomości na tablicach ogłoszeń Urzędu Gminy i Miasta w Gryfowie Śląskim.


























Uzasadnienie:
Niniejszy projekt uchwały jest realizacją przepisu art.5 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2003 roku Nr 96, poz. 873 z poźn. zmianami) nakładającą na organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego obowiązek uchwalenia rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art.3 ust. 3 cyt. wyżej ustawy.





Sporządziła: T. Wolska

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 09 stycznia 2008 12:22
Dokument wprowadzony do BIP przez: Administrator
Ilość wyświetleń: 1508
09 stycznia 2008 12:22 (Administrator) - Zmieniono treść dokumentu